De kracht van omgangsvormen en etiquette

Geschreven op 13 maart 2012
‘De kracht van omgangsvormen en etiquette’

door: Xavier Zeilinga

De omgangsvormen en het toepassen van de etiquette -in welke vorm dan ook- zegt veel over iemand.

Omgangsvormen en etiquette hebben alles te doen met respect. En respect tonen doet iets met de beleving van diegene die het ontvangt.

Hoe beleven we de omgangsvormen en etiquette, of service zoals we het dan noemen, als het gaat om de dienstverlening van bedrijven en instellingen?

Het woord hospitality vindt zijn oorsprong in het Latijn. Als we de etymologie in Wikipedia erop nalezen, zegt dat het volgende;

The word hospitality derives from the Latin hospes, which is formed from hostis, which originally meant “to have power.”

Hospitality wordt al vlug vergeleken met gastvrijheid, een prettig verblijf ergens of de manier waarop er door mensen met ons wordt omgegaan. Het spreekt tot onze verbeelding en creeërt een beleving.

En dat is precies hoe ik de link legt tussen de uitleg van Wikipedia: “to have power” en de manier hoe omgangsvormen krachtig en effectief kunnen zijn, vermits je deze juist kunt toepassen.

Als u samen met uw collega’s het bedrijf bent. Hoe schaalt u dan uw klantgerichtheid en service in?